Yabancıların
Avusturya’ya girişleri ve ikametleri Avusturya Yerleşme ve İkamet
Kanunu (Niederlassungs - und Aufenthaltsgesetz), Yabancılar Polis Kanunu
(Fremdenpolizeigesetz), Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanun
(Auslaenderbeschaeftigungsgesetz) ile düzenlenmektedir. Söz konusu
Yabancılar Mevzuatı çerçevesinde yabancıların ülkeye giriş ve ikametleri
izne tabidir. Bu bağlamda ülkeye giriş ve kısa süreli ikamete dair vize
uygulaması ile uzun süreli ikamete dair ikamet izinleri uygulamasında
önemli olduğu düşünülen hususlara ilişkin bilgiler özet halinde aşağıda belirtilmiştir:
VİZE
Vize, Avusturya'da kısa süreli ikamet için düzenlenmektedir. Bazı ülke vatandaşları
(örneğin Avrupa Birliği üyesi ülkelerin vatandaşları) vizeden muaf
tutulmuş olup, bunlar 3 aya kadar vize almaksızın Avusturya’da ikamet edebilmektedirler.
Avusturya 5 tür vize vermektedir:
· A Vizesi
Havayolu ile ülkeden transit geçişler için düzenlenmektedir.
· B Vizesi
Ülkeden 5 gün içersinde bir veya birden fazla transit geçişler için düzenlenmektedir.
· C Vizesi (Turist vizesi)
Bu vize, 6 ay içersinde 3 aya kadarki bir süre için ülkeye girme ve ülkede ikamet etme
imkanı vermektedir. C Vizesi, tüm " Schengen ülkeleri - Avusturya, Almanya, İtalya,
Fransa, Lüksemburg, Belçika, Hollanda, Danimarka, İsveç, Norveç, Finlandiya, İzlanda,
İspanya, Portekiz, Yunanistan - ) için geçerlidir. Schengen Vizesi'nin, verildiği sürenin
hitamında uzatılması mümkün değildir.
· D Vizesi
Söz
konusu vize, Avusturya’da bulunan akrabalarının yanına gelmek isteyen
Avrupa Ekonomik Bölgesi (Europaeischer Wirtschaftsraum) üyesi ülke
vatandaşları ile İsviçre vatandaşları için 6 aya kadarki bir ikamet
süresi için düzenlenmekte olup, sadece Avusturya’daki ikamet için geçerlidir.
· D ve C Vizesi
İkamet ve seyahat vizesi olarak da adlandırılan bu vize, Avusturya'da 6 aya kadarki
ikametler için düzenlenmektedir. Diğer vizelerin aksine bu vize, belirli kişiler (örneğin;
sezon işçileri, hasat işçileri, sanatçılar) kısa süreli çalışmaya imkan vermektedir.
İKAMET İZNİ (AUFENTHALTSTİTEL)
1. Genel
Avrupa
Ekonomik Bölgesi üyesi ülke vatandaşları ile İsviçre vatandaşları
dışındaki yabancıların Avusturya'da 6 aydan fazla ikamet edecek olmaları
halinde ikamet izni almaları gerekmektedir.
İkamet izni verilebilmesi için Yerleşme ve İkamet Kanunu’nun 11. maddesinin 1. fıkrasına göre, iznin verilmesine engel teşkil eden nedenlerin mevcut olmaması ve anılan maddenin 2. fıkrasında yer alan genel koşulların yerine getirilmiş olması gerekmektedir.
Bununla birlikte ikamet izni, iznin verilmesine ilişkin engel bir nedenin mevcut olmasına veya iznin
verilmesi için yerine getirilmesi gereken koşullardan birinin mevcut
olmamasına rağmen, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (Europaeische
Menschenrechtskonvention) 8. maddesi anlamında özel hayatın ve aile
yaşamının korunması için gerekli olması halinde de verilebilmektedir.
Özel hayatın ve aile yaşamının korunması ile ilgili olarak özellikle
· o tarihe kadarki ikametin türü ve süresi ile ikametin yasal olup olmadığı,
· aile yaşamının gerçekten mevcut olup olmadığı,
· özel hayatın korunabilirliliği,
· uyumda sağlanmış olan ilerleme,
· ana-vatan ile mevcut bağlar,
· ceza hukuku anlamında iyi hal,
· kamu düzeni ve özellikle de siyasi sığınma, yabancılar polisi ve göç mevzuatının ihlal edilip edilmediği
gibi hususlar dikkate alınarak değerlendirme yapılmaktadır.
İkamet Amacı
İkamet izni belirli bir amaç için verilmektedir; ikamet amacının talep dilekçesinde belirtilmesi gerekmektedir.
İlk İkamet İzni Talep Dilekçesi
İlk
ikamet izni talep dilekçesinin Avusturya'ya girmeden önce bulunulan
ülkedeki Avusturya Büyükelçiliği'ne / Konsolosluğuna verilmesi ve ikamet
izni verildiğine ilişkin bildirimin alınmasından sonra Avusturya'ya
giriş yapılması gerekmektedir.
Yeni Doğan Çocuklar İçin İlk İkamet İzni Talep Dilekçesi
Avusturya’da
yasal olarak ikamet eden üçüncü ülke vatandaşı yabancıların yeni doğan
çocukları, doğumdan itibaren 6 ay boyunca vize yükümlülüğünden muaftır.
İlk ikamet izni talep dilekçesinin doğumdan itibaren 6 ay içersinde verilmesi gerekmektedir.
Doğumdan
itibaren 6 ay içersinde talep dilekçesi verilmez ise, bu takdirde
dilekçenin yurtdışından ve kotaya tabi olarak verilmesi gerekmektedir.
Çocuğun ikamet izninin türü ve süresi, esas itibarıyla annesinin ikamet izninin türü ve süresine bağlıdır.
2. İkamet İzni verilmesine İlişkin Genel Koşullar
2.1. Geçimin Sağlanması
İkamet izni verilmesi için talep sahibinin ve bakmakla yükümlü oldugu aile fertlerinin geçimlerinin sağlandığının kanıtlanması gerekmektedir. Bunun için aranan ölçüt, talep sahibinin Genel Sosyal Sigorta Kanunu’nun 293. maddesinde düzenlenen dengeleme zammına (Ausgleichzulage) esas teşkil eden maktu meblağ (Richtsatz) (2010 yılında yalnız yaşayanlar için 783,99 Avro; evli olanlar için 1.175,45 Avro) tutarında bir gelire sahip olduğunu belgelemesidir.
2.2. Uygun Konut
Talep
sahibinin, bakmakla yükümlü olduğu aile fertleri ile birlikte mahalli
koşullara uygun bir konutta oturacağını kira sözleşmesiyle kanıtlaması
icap etmektedir.
2.3. Hastalık Sigortası Himayesi
Talep
sahibinin, kendisinin ve bakmakla yükümlü olduğu aile fertlerinin
hastalık sigortası himayesi bulunduğunu belgelemesi gerekmektedir.
2.4. Uyum Sözleşmesi (Integrationsvereinbarung) Yükümlülüğünün Yerine Getirilmesi
Yabancının,
Avusturya'daki ikameti 1 yıldan daha fazla sürecek ise ikamet izni
alması ve aldığı izni uzattırabilmesi için Uyum Sözleşmesi kapsamında
öngörülen Almanca Dil Kursunu 5 yıl içersinde bitireceğini taahhüt etmesi gerekmektedir.
Almanca Dil Kursunu Bitirmiş Olarak Mütalala Edilenler
Yerleşme ve İkamet Kanunu’nun 14. maddesinin 5. fıkrasına göre
· Avusturya'da
zorunlu temel eğitim ( veya eşdeğerde yurtdışındaki bir eğitim) sonunda
Almanca dersinden "Geçer" not almış olanlar,
· mesleki eğitim yapmış olanlar veya üst okul olgunluğu (Matura) alarak bir okul bitirmiş olanlar,
· yeterli derecede Almanca bildiklerini lisan diploması veya Almanca dil kursu sertifikası ile kanıtlayabilenler,
· Kilit işgücü ( Schlüsselkraft) konumunda olanlar ile bunların aile fertleri
Almanca dil kursunu tamamlamış olarak mütalaa edilmektedir.
Almanca Dil Kursundan Muaf Tutulmuş Olanlar
Söz konusu Kanun'un 14. maddesinin 4. fıkrasına göre
· küçük çocuklar,
· zorunlu temel eğitime devam eden çocuklar,
· yaşlılar,
· hasta olanlar ve
· Avrupa Ekonomik Bölgesi (Europäischer Wirtschaftsraum) üyesi ülkelerin vatandaşları
Almanca dil kursu yükümlülüğünden muaf tutulmuşlardır.
5
yıllık ikamet süresi içersinde Almanca dil kursu yükümlülüğünün yerine
getirilmemiş olması halinde para cezası alınması ve ülkeden sınırdışı
edilme tehlikesi ile karşılaşılması mümkündür.
2.5.Kamu Düzeni ve Kamu Güvenliği İçin Tehlike Oluşturmama
İkamet
izni verilmesi koşullarından biri de, talep sahibinin ülkede
bulunmasının kamu düzeni ve güvenliği için bir tehlike oluşturmamasıdır.
3. İkamet İzni Türleri
Yerleşme ve İkamet Kanunu’nun 8. Maddesine göre ikamet izni esas itibarıyla
· Yerleşme izni ( Niederlassungsbewilligung),
· AB daimi ikamet izni ( Daueraufenthalt –EG),
· Aile ferdi ikamet izni ( Aufenthaltstitel – Familienangehöriger,
- Avusturya ve Avrupa Ekonomik Bölgesi üyesi ülke
vatandaşlarının aile fertlerine verilmektedir.-),
· Aile ferdi daimi ikamet izni ( Daueraufenthalt – Familienangehöriger
- Avusturya ve Avrupa Ekonomik Bölgesi üyesi ülke
Vatandaşlarının aile fertlerine verilmektedir.-),
· Oturma izni ( Aufenthaltsbewilligung)
şeklinde verilmektedir.
3.1.Yerleşme İzni (Niederlassungsbewilligung)
Genel
Yerleşme
izni, Avusturya'da belirli bir amaçla, münhasıran geçici olmayan süreli
bir yerleşim için verilmekte olup, sonuçta AB daimi ikamet izni alma
imkanı sağlamaktadır.
Söz konusu izin
· bağımlı bir işte çalışmak veya
· bağımsız bir işte çalışmak ya da
· aile birleşimi
amacıyla verilmektedir.
Yerleşme
izni, ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş
olanlara, ilk kez en fazla bir yıla kadarki bir süre için verilmekte;
bilahare genel koşulların yerine getirilmiş olması kaydıyla en fazla 2
yıla kadarki bir süre için uzatılmaktadır.
Kota Uygulaması
Federal
Hükümet, Federal İçişleri Bakanlığı’nın teklifi üzerine yabancılara
verilecek yerleşme izinlerinin türlerine göre azami sayısı (kota) ile
çalıştırma izinlerinin (Beschaeftigungsbewilligung) azami sayısını her yıl bir kararname ile tespit etmekte ve söz konusu izinler belirlenen kota dahilinde verilmektedir. Bununla birlikte bazı ülkelerin vatandaşlarına ve meslek grubu mensuplarına kotaya tabi olmaksızın yerleşme izni verilmektedir.
Yerleşme izinleri itibarıyla kota uygulamasından muaf tutulmuş olanlar:
· Avrupa Ekonomik Bölgesi üyesi ülke vatandaşları ve bunların aile fertleri,
· İsviçre vatandaşları,
· Yabancıların Avusturya’da doğmuş olan çocukları,
· sanatçılar,
· gazeteciler,
· Yabancıların
İstihdamı Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde bağımlı bir işte
çalışmak için çalıştırma izni (Beschaeftigungbewilligung) almaları
öngörülmemiş olan din adamları, yüksek okullarda görevli konuk bilim
adamları veya öğretim görevlileri
3.1.1. Tahditli Yerleşme İzni ( Niederlassungsbewilligung – beschränkt )
Yabancıların İstihdamı Hakkındaki Kanun’a göre çalışma izninin mevcut olduğu bağımlı
ya da bağımsız bir işte çalışılması ve süreli yerleşim için
haksahipliği sağlayan tahditli yerleşme izni esas itibarıyla
a) ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş, münhal bir kota yeri
mevcut olan ve Yabancıların İstihdamı Hakkındaki Kanun’a göre çalıştırma izni alınan
yabancılara,
b) kilit işgücü yerleşme izni hamili olarak son 18 ayda bağımsız bir işte çalışmış olup, bu işe
devam edecek olan veya Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanun hükümlerine göre
çalışma izni mevcut olan yabancılara, (ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları
yerine getirmeleri kaydıyla) kotaya tabi olmaksızın,
c) Avrupa Birliği Hukuku kapsamında yerleşme özgürlüğü (Niederlassungsfreiheit) hakkı
kazanmış ve ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş olan
yabancılara bağımsız bir işin icrası için
verilmektedir.
Tahditli yerleşme izni her keresinde bir yıllık bir süre işin verilmektedir.
3.1.2. Tahditsiz Yerleşme İzni (Niederlassungsbewilligung – unbeschränkt)
Yabancıların İstihdamı Hakkındaki Kanun’a göre bağımlı ya da bağımsız her türlü işte çalışma ve süreli bir yerleşim için haksahipliği sağlayan tahditsiz yerleşme izni, esas itibarıyla
a) 18 aylık bir süre içersinde en az 12 ay çalışmış olan kilit işgücüne,
b) uyum sözleşmesi çerçevesinde Almanca uyum kursuna devam etmiş ve bunu başarıyla
tamamlamış olan yabancılara,
c) henüz temel eğitim yükümlülüğüne tabi olmayan çocuklara; temel eğitim okullarına devam
eden çocuklara; orta öğrenim okullarına devam eden ve bir önceki öğrenim yılında
„Almanca” dersinden “geçer” not almış çocuklara,
d) AB daimi ikamet izni, Avrupa Ekonomik Bölgesi dışında birbirini takip eden 12 aydan
fazla ikamet etmiş olması nedeniyle geçerliliğini kaybetmiş olan yabancılara ( ikamet izni
verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmeleri kaydıyla), kotaya tabi olmaksızın,
verilmektedir.
3.1.3. Kilit İşgücü Yerleşme İzni ( Niederlassungsbewilligung als Schlüsselkraft)
Kanun, kilit işgücünü
· sigorta primine esas üst kazancın (Höchstbeitragsgrundlage) % 60'ı tutarında brüt ücret alan ve
· üniversite mezunu veya teknik yüksek okul mezunu olan ya da özel olarak tanınan bir mesleki eğitim yapmış olan veya
· istihdamı, çalışacağı bölge veya
iş piyasası için özel bir önem taşıyan veya istihdamıyla yeni işyerleri
yaratacak veya mevcut işyerlerini güvence altına alacak veya
· çalışacağı
işyerinin/işletmenin yönetimine kayda değer etkisi olacak ya da
istihdamı, uluslararası sermayenin Avusturya'ya gelmesini sağlayacak
bir işgücü olarak tanımlamaktadır.
İikamet
izni verilmesine ilişkin koşulların yerine getirilmiş olması ve münhal
bir kota yerinin mevcut olması halinde verilen kilit işgücü yerleşme
izni, çalıştırma izni (Beschäftigungsbewilligung) olarak da geçerli
olduğundan, söz konusu kişilerin Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanun'a göre çalışma izni almalarına gerek bulunmamaktadır.
3.1.4. Çalışma İmkanı Vermeyen Yerleşme İzni ( Niederlassungsbewilligung –
ausgenommen Erwerbstaetigkeit)
Söz
konusu ikamet izni, çalışma amacı olmaksızın özel nedenlerle
Avusturya’ya yerleşmek isteyen yabancılara, ikamet izni verilmesine
ilişkin genel koşulları yerine getirmeleri ve münhal bir kota yerinin
mevcut olması halinde verilmektedir.
3.2. AB - Daimi İkamet İzni ( Daueraufenthalt –EG)
En güvenceli ikamet izni türü olan "AB- daimî ikamet izni -Daueraufenthalt EG-", Avusturya'da
süresiz olarak ikamet etme ve ülkenin her yerinde çalışma imkanı ile
sınırdışı edilmeye karşı güvence sağlamaktadır.
Ayrıca AB-daimi ikamet izni; Avrupa Birliği üyesi bir diğer ülkeye yerleşme imkanı da sağlamaktadır. Ancak bu, her şeyden önce söz konusu ülkenin Avrupa Birliği Konseyi’nin, “ Uzun Süreli İkamet Hakkı Sahibi Üçüncü Ülke Vatandaşlarının Statüsüne İlişkin
25.11.2003
tarihli ve 2003/109 EC sayılı Direktifi”ni uygulayıp uygulamadığına;
Direktif hükümlerini uygulamaya koymuş ise nasıl bir uygulama
yürüttüğüne ve bu bağlamda öngördüğü koşulların yerine getirilmesine
bağlıdır.
AB-daimi ikamet izni, yabancının Avusturya'da 5 yıllık aralıksız ikametinden
sonra, ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş
ve Almanca uyum kursunu başarıyla tamamlamış olması halinde talebi
üzerine verilmektedir.
Önemli ( Aralıksız ikamet süresinin kesintiye uğraması)
AB
daimi ikamet izni verilmesi için gerekli olan 5 yıllık aralıksız ikamet
süresi, yabancının bu süre içersinde toplam 10 aydan fazla veya aralıksız 6 aydan fazla Avusturya dışında ikamet etmiş olması halinde kesintiye
uğramaktadır; bu durumda 5 yıllık ikamet süresi, Avusturya’ya yasal
olarak son giriş tarihinden itibaren başlamaktadır.
Ciddi
bir hastalığın mevcut olması, sosyal bir yükümlülüğün yerine
getirilmesi ve askerlik hizmeti ile kıyaslanabilir bir hizmetin ifası
gibi özellikle dikkate alınmaya değer nedenlerin söz konusu olması ve
bunların ilgili daireye kanıtlarıyla birlikte bildirilmesi halinde, aralıksız ikamet koşulu ihlal edilmeksizin 5 yıllık süre içersinde 24 aya kadar Avusturya dışında ikamet etmek mümkündür.
Diğer
taraftan, yabancının mesleki faaliyetleri çerçevesinde özellikle sınır
ötesi hizmet sunumu nedeniyle Avusturya dışında ikamet etmesi de 5
yıllık aralıksız ikamet süresini kesintiye uğratmamaktadır.
AB-Daimi İkamet İzni Kartının Geçerlilik Süresi
AB - daimi ikamet izni kartının geçerlilik
süresi 5 yıldır. Kartın geçerlilik süresinin, aksatılmaksızın süresinin
sonunda talepte bulunularak uzatılması gerekmektedir.
Önemli AB-Daimi İkamet İzninin Geçerliliğini Kaybetmesi
AB daimi ikamet izni, yabancının aralıksız 12 aydan fazla Avrupa Ekonomik Bölgesi dışında ikamet etmesi halinde geçerliliğini kaybetmektedir.
Ciddi
bir hastalığın mevcut olması, sosyal bir yükümlülüğün yerine
getirilmesi, askerlik hizmeti veya sivil hizmet ile kıyaslanabilir bir
hizmetin ifası gibi özellikle dikkate alınmaya değer nedenlerin söz
konusu olması ve bunların ilgili daireye önceden bildirilmesi halinde, 24 aya kadar Avrupa Ekonomik Bölgesi dışında ikamet edilmesi mümkündür.
4. Aile Birleşimi Ve Aile Fertlerinin İkamet İzni
4.1. Aile Birleşimi
Yerleşme ve İkamet
Kanunu gereğince aile birleşimi için Avusturya'da bulunan ve ailesini
birleştirmek isteyen yerleşme izni hamili yabancı ile eşinin 21.
yaşlarının tamamlamaları gerekmekte olup, aile birleşimi kotaya tabidir (quotenpflicht).
Oturma
izni (Aufenthaltsbewilligung) hamili olan yabancılar da, aile
birliğinin önceden ülkelerinde mevcut olması veya Avusturya’ya
gelmelerinden sonra çocuklarının doğmuş olması halinde aile birleşimi
yapabilirler. Ancak, söz konusu oturma izninin verildiği kişiler
arasında yer alan, merkezi Avusturya dışında bulunan işletmelerin
görevlilerine, orta öğrenim öğrencilerine, bağımsız çalışanlara ve
sosyal hizmet çalışanlarına aile birleşimi imkanı tanınmamaktadır.
4.2.Üçüncü Ülke Vatandaşı Yabancıların Aile Fertlerinin İkamet İzni
Tahditli Yerleşme İzni
Üçüncü ülke vatandaşı yabancıların aile fertlerine,
a) ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş olmaları,
b) münhal bir kota yerinin mevcut olması ve
ailesini birleştiren yabancının
a) AB daimi ikamet izni veya
b) tahditsiz yerleşme izni veya
c) bir
işte çalışma imkanı vermeyen yerleşme izni dışında bir yerleşme izni
hamili olması ve uyum sözleşmesi yükümlülüğünü yerine getirmiş olması halinde
tahditli yerleşme izni verilmektedir.
Tahditsiz Yerleşme İzni
AB
daimi ikamet izni veya tahditsiz yerleşme izni hamili olan yabancıların
aile fertlerine, 12 aylık ikametlerini tamamladıklarında kotaya bağlı
olmaksızın tahditsiz yerleşme izni verilmektedir.
4.3. Kilit Personel Aile Fertlerinin İkamet İzni
Tahditli Yerleşme İzni
Kilit personelin aile fertlerine
a) ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulların yerine getirilmiş olması,
b) münhal bir kota yerinin mevcut olması
halinde en fazla 18 aylık bir süre için tahditli yerleşme izni verilmektedir.
Tahditsiz Yerleşme İzni
Kilit
personelin 12 aylık ikametlerini tamamlamış aile fertlerine, ikamet
izni verilmesine ilişkin genel koşulların yerine getirilmiş olması ve
ailesini birleştiren kilit personelin de tahditsiz yerleşme izni almış
olması halinde kotaya bağlı olmaksızın tahditsiz yerleşme izni
verilmektedir.
4.4. Avusturya Vatandaşlarının Üçüncü Ülke vatandaşı Aile Fertleri ve Aile
Mensuplarının İkamet İzni
Kanun, Avusturya vatandaşlarının aile fertleri ve diğer aile mensupları için farklı ikamet izinleri öngörmektedir.
4.4.1. Aile Fertleri İkamet İzni ( Aufenthaltstitel - Familienangehöriger)
Avusturya vatandaşlarının üçüncü ülke vatandaşı olan aile fertlerine ( eşler, evlat edinilmiş çocuklar ve üvey çocuklar dahil
evlenmemiş, reşit olmayan çocuklar) ikamet izni verilmesine ilişkin
genel koşulların yerine getirilmiş olması kaydıyla aile ferdi ikamet
izni verilmektedir. Söz konusu izin ilk kez 12 aylık bir süre için
verilmekte, daha sonra ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulların mevcut olması halinde her keresinde 24 aylık sürelerle uzatılmaktadır.
Aile Fertleri Daimi İkamet İzni (Daueraufenthalt –Familienangehöriger)
Avusturya vatandaşlarının üçüncü ülke vatandaşı olan aile fertlerine
· 5 yıl aralıksız ikamet etmiş olmaları,
· ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine getirmiş olmaları,
· uyum sözleşmesi yükümlülüğünü yerine getirmiş olmaları ve
· eşlerde
ise, ülkeye gelen eşin en az iki yıldan beri aile birleşimini yapan
eşle birlikte evlilik birliği içersinde yaşamış olması
halinde aile ferdi daimi ikamet izni verilmektedir.
4.4.2. Aile Mensupları İkamet İzni ( Aufenthaltstitel – Angehöriger)
Avusturya vatandaşlarının aile mensuplarına (anne –baba, yetişkin çocuklar, kardeşler) ikamet
izni
verilmesine ilişkin koşulları yerine getirmiş olmaları kaydıyla aile
mensupları ikamet izni verilmektedir. Aile birleşimi yapan Avusturya
vatandaşının, yanına getirdiği aile mensuplarının geçimlerini
sağlayacağını kanıtlaması yeterli olmamakta, ayrıca buna ilişkin taahhüt
belgesi de vermesi gerekmektedir.
Aile
mensupları, ikamet izni verilmesine ilişkin koşulları yerine getirmiş
olmaları, Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanuna göre çalışma
izinlerinin bulunması ve münhal bir kota yerinin mevcut olması halinde aile mensupları ikamet iznini, tahditli yerleşme iznine dönüştürebilmektedirler.
4.5. Oturma İzni Hamili Yabancıların Aile Fertlerinin İkamet İzni
Oturma izni hamili yabancıların aile fertlerine oturma
izni verilmekte olup, bu iznin süresi, aile birleşimi yapan eşin / anne
veya babanın oturma izninden daha fazla olamamaktadır. Aile birleşimi
yapan kişinin oturma izninin sona ermesi halinde aile fertlerinin oturma izni de sona ermektedir.
4.6. Çalışma İmkanı Vermeyen Yerleşme İzni Hamili Olanların Aile Fertlerinin
İkamet İzni
Çalışma
amacı olmaksızın özel nedenlerle Avusturya’ya yerleşmiş olanların aile
fertlerine, ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine
getirmeleri ve münhal bir kota yerinin mevcut olması halinde yerleşme
izni verilmektedir.
4.7.Yerleşme İzni Hamili Aile Fertlerinin Bağımsız Yerleşme Hakkı
( Niederlassungsrecht von Familienangehörigen mit Niederlassungsbewilligungen)
Yerleşme
ve İkamet Kanunu’nun 27. maddesi, yerleşme izni hamili aile fertlerinin
aile birleşimini yapan kişiden bağımsız olarak yerleşme hakları
bulunduğuna ilişkin hüküm içermektedir. Buna göre, Kanunun 11.
maddesinin 1. fıkrası uyarınca
ikamet izni verilmesine ilişkin bir engel-nedenin mevcut olmasına ve
anılan maddenin 2. fıkrasında ikamet izni verilmesi için öngörülen
koşullardan birinin yerine getirilmemiş olmasına rağmen bir aile
ferdine,
· aile birleşimi yapan eşin / anne veya babanın ölümü,
· kusurun büyük kısmının aile birleşimi yapan eşe ait olması sonucu evliliğin boşanma ile sona ermesi veya
· özellikle dikkate alınmaya değer nedenlerin ( örneğin, aile ferdinin zorla evlilik mağduru olması, şiddet
mağduru olması veya aile birleşimi yapan kişinin Yabancılar Polis
Kanunu hükümlerine göre uygulanan bir tedbir sonucu yerleşme iznini
kaybetmesi) mevcudiyeti
halinde, o tarihe kadarki ikametin amacına uygun ikamet amaçlı yerleşme izni verilmektedir.
Bağımsız
yerleşme hakkından yararlanılabilmesi için aile ferdinin, yukarıda
belirtilen hallerde durumu ilgili daireye derhal, en geç ise bir ay
içersinde bildirmesi gerekmektedir.
5. Oturma İzni (Aufenthaltsbewilligung)
Oturma
izni, belirli bir amaca yönelik olarak Avusturya’da geçici, süreli
ikametler için düzenlenmektedir. Üçüncü ülke vatandaşı yabancılar
arasında oturma izni verilen en büyük grubu öğrenciler oluşturmaktadır.
5.1. Yüksek Öğrenim ve Orta Öğrenim Öğrencileri İçin Oturma İzni
( Aufenthaltsbewilligung für Schüler und Studierende)
Söz
konusu oturma izni, Avusturya'da yüksek öğrenim yapmak ya da orta
öğrenim kurumlarında öğrenim görmek isteyen üçüncü ülke vatandaşı
yabancı öğrenciler için düzenlenmektedir. Avusturya’da yüksek öğrenim
yapmak isteyen üçüncü ülke vatandaşı yabancıların öğrenime kabul
edildiklerine, orta öğrenim kurumlarında öğrenim görmek isteyen
yabancıların da okula alındıklarına ilişkin belgeyi, oturma izni talebinde bulunduklarında ibraz etmeleri gerekmektedir.
Oturma izninin uzatılabilmesi için söz konusu öğrenciler, her yıl öğrenimde başarılı olduklarını belgelemek durumundadır.
Öğrencilerin öğrenimlerinin yanısıra
bağımlı bir işte çalışmak istemeleri halinde bunun için ilgili
işverenin çalıştırma izni (Beschäftigungsbewilligung) alması
gerekmektedir. Bu durumda öğrenim amacının kaybolmaması gerekmektedir.
Tam sigortaya tabi olmayan ve aylık ücreti 366.33 Avro (2010 yılı için)
tutarındaki işlerde bu durum söz konusu değildir.
5.2. Oturma İzni Verilen Diğer Üçüncü Ülke Vatandaşı Yabancılar
Yerleşme ve İkamet Kanunu’nun 58 ilâ 67. maddeleri gereğince
oturma izni, yüksek öğrenim ve orta öğrenim öğrencileri dışında, aranan
koşulları yerine getirmeleri kaydıyla rotasyon-işgücüne, merkezi
Avusturya dışında olan işletmelerin görevlilerine, bağımsız çalışanlara, sosyal hizmet çalışanlarına, araştırmacılara ve sanatçılara da verilmektedir.
6. İkamet Amacının Değiştirilmesi
Yerleşme
ve İkamet Kanunu’nun 26. maddesine göre yabancı, ikametinin amacını
değiştirmek istediğinde bunu ilgili daireye bildirmek durumundadır.
İkametin amacının değişmesi, yabancının talep edeceği ikamet izni için
öngörülen koşulları yerine getirmiş olması ve söz konusu ikamet izni
için münhal kota yerinin mevcut olması halinde mümkündür. Bu koşullar yerine gelmişse yabancı bu yeni ikamet izni için yasal hak sahipliği kazanmaktadır.
Diğer
taraftan, anılan Kanunun 41. maddesi 5. fıkrasında, yüksek öğrenim
gören üçüncü ülke vatandaşı yabancılara, öğrenimlerini başarıyla
tamamlamaları, ikamet izni verilmesine ilişkin genel koşulları yerine
getirmeleri ve İş Piyasası Servisi (Arbeitsmarktservice) bölge
müdürlüğünün Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanunu’nun 12. maddesi 4.
fıkrası veya 24. maddesi gereğince yazılı bildirimde bulunması veya İş Piyasası Servisi eyalet müdürlüğünün anılan madde hükümleri gereğince rapor vermesi halinde ikamet
amacını değiştirme işlemi (Zweckänderungsverfahren) çerçevesinde kilit
personel yerleşme izni (Niederlassungsbewilligung –Schlüsselkraft)
verilebileceği öngörülmüştür.
7. İkamet İzninin Uzatılması
Süreli
ikamet izinleri, Yerleşme ve İkamet Kanunu’nun 20. maddesine göre,
düzenlendiği tarihten başlamak üzere kaideten 12 aylık bir süre için
verilmektedir. Hak kaybına uğranılmaması için ikamet iznini uzatma
dilekçesinin (Verlängerungsantrag), mevcut iznin sona eriş tarihinden
önce ilgili daireye verilmesi gerekmektedir.
Önemli
Uzatma
dilekçesinin, mevcut ikamet izninin sona erdiği tarihten 6 ay sonra
verilmesi halinde, bu dilekçeler ilk ikamet izni talep dilekçesi olarak
telakki edilmektedir. Bu da, ilk ikamet izni talep dilekçesinin
yurtdışından verilmesi gerekliliği, iznin kotaya tabi olması, AB daimi
ikamet izni haksahipliği için gerekli olan 5 yıllık aralıksız ikamet süresinde kesintiye sebebiyet verilmesi gibi nedenlerle hak kayıpları yaratmaktadır.
Önemli
Mevcut ikamet izninin sona erdiği tarihten sonra verilen uzatma dilekçesiyle talep sahibinin,
öngörülmeyen
veya önlenmesi mümkün olmayan bir olay nedeniyle uzatma dilekçesini
zamanında veremediğini, dolayısıyla bu gecikmede kendisinin bir kusuru
olmadığını ilgili daireye karşı inanılır bir şekilde ortaya koyması ve
uzatma dilekçesini söz konusu engel durumun ortadan kalkmasından
itibaren 2 hafta içersinde vermesi halinde dilekçenin, uzatma dilekçesi
olarak kabul edilmesi mümkündür.
8. İkamet İzninin Sona Ermesi
8.1. Genel
Yerleşme
ve İkamet Kanunu’nun 10. maddesine göre, bir yabancı hakkında
uygulanması mümkün ya da kesinleşmiş bir ikamet yasağının
(Aufenthaltsverbot) veya bir sınırdışı etme (Ausweisung) kararının
mevcut olması halinde ikamet izni geçerliliğini yitirmekte ve yabancı
ikamet hakkını kaybetmektedir.
Ayrıca ilgili dairenin, “AB- daimi ikamet izni“ ve “ Aile fertleri daimi ikamet izni” hamili
olanlar dışında bir yabancının, artık Avusturya’da mukim olmadığını
veya ikamet etmediğini bir kararla tespit etmesi halinde de ikamet izni
geçerliliğini kaybetmektedir.
Anılan Kanun çerçevesinde sınırdışı etme ve ikamet yasağı uygulamalarına ilişkin bilgiler özet halinde aşağıda belirtilmiştir:
8.1.Sınırdışı Etme
Yabancılar
Polis Kanunu’nun (Fremdenpolizeigesetz) 53. maddesi, Avusturya’da yasal
olarak ikamet etmeyen yabancılar ile ikamet izni hamili olmayan veya
vize muafiyetinden yararlanmayan yabancıların, ikamet yasağı konulmasına
ilişkin koşulların mevcut olmaması halinde örneğin
· ülkeye girişlerinden itibaren 3 ay içersinde kasten bir suç işlemeleri veya
· ülkeye girişlerinden itibaren 3 ay içersinde geçimlerini sağlayacak maddi kaynağa sahip olduklarını kanıtlayamamaları
gibi nedenlere dayanılarak bir kararla sınırdışı edilebileceklerini öngörmektedir.
Anılan Kanun’un 54. maddesi, bir ikamet iznine istinaden veya ikamet izninin uzatılması sürecinde ülkede ikamet eden yabancıların örneğin
· ikamet izni verilmesine engel teşkil eden bir nedenin sonradan ortaya çıkması veya öğrenilmesi,
· yerleşme izni verilen tarihten itibaren ilk yıl içersinde 4 aydan daha fazla bağımlı bir işte çalışmamış olmaları,
· uyum sözleşmesi yükümlülüğünü, 5 yıllık süre içersinde kendilerinden kaynaklanan nedenlerle yerine getirmemiş olmaları ( bu durumda özel yaşamın ve aile yaşamının korunması dikkate alınmaktadır),
· yerleşme izni verilen tarihten itibaren bir yıldan daha fazla ve 5 yıldan daha az bir çerçeve süre içersinde bir yıl boyunca aralıksız olarak bağımlı ya da bağımsız bir işte çalışmamış olmaları
gibi nedenlere dayanılarak bir kararla sınırdışı edilebilecekleri hükmünü içermektedir.
Diğer taraftan anılan Kanun’un 55. ve 56. maddesi hükümlerine göre ikamet süresinin uzunluğu ve “AB- daimi ikamet izni” hamili olunması sınırdışı edilmeye karşı önemli bir güvence sağlamaktadır.
Kanuna
göre yabancının yasal ikameti ne kadar uzun süre devam etmiş ise ikamet
statüsü de o denli güçlenmektedir. Güvenceli ikamet statüsünün ilk
basamağı 5 yıllık ikametten, 2. basamağı 8 yıllık ikametten ve 3.
basamağı da 10 yıllık ikametten sonra başlamaktadır ve bu koşulları
yerine getiren yabancılar sadece belirli hallerde ülkeden sınırdışı edilebilmektedirler.
Bu bağlamda
· Avusturya’da 5 yıldan fazla ve 8 yıldan az bir süre aralıksız ve yasal
olarak ikamet etmiş olan yabancılar, geçimleri için yeterli maddi
kaynağa sahip olmadıkları, yeterli hastalık sigortası himayeleri
bulunmadığı, uygun bir konutlarının olmadığı veya ilgili kamu dairesine
mali yük getirdikleri gerekçeleriyle sınırdışı edilemezler;
· Avusturya’da
8 yıl aralıksız ve yasal olarak ikamet etmiş olan yabancılar, sadece,
işledikleri suç nedeniyle bir ulusal mahkemenin kesinleşmiş kararıyla mahkum
edilmişlerse ve ülkede ikametlerinin devam etmesi kamu düzeni ve kamu
güvenliğini tehlikeye düşürecek ise sınırdışı edilebilirler;
· Avusturya’da 10 yıl aralıksız ve yasal olarak ikamet etmiş olan yabancılar, örneğin
bir
suç veya insan kaçakçılığı, haksız ikamet izni alınmasına katkıda
bulunma veya ikamet izni alınması amacıyla sahte evlilik yapma ya
da böyle bir evlilik için aracılık etme, ikamet izni alınması amacıyla
evlat edinme veya böyle bir işleme aracılık etme nedeniyle veya
Uyuşturucu Maddeler Kanunu’na göre bir yıldan daha fazla hapis cezası
ile cezalandırılan bir suç nedeniyle bir ulusal mahkemenin kesinleşmiş
kararıyla mahkum edilmeleri dışında ikamet izni verilmesine engel teşkil
eden bir nedenle sınırdışı edilebilirler;
· Küçüklüğünden
beri Avusturya’da büyümüş ve yasal olarak ikamet etmiş yabancılar,
işledikleri bir suç nedeniyle kesinleşmiş mahkeme kararıyla 2 yıldan
daha fazla bir hapis cezasına mahkum edilmiş olmaları hali dışında
sınırdışı edilemezler;
· AB daimi ikamet izni veya aile fertleri daimi ikamet izni hamili olanlar, sadece ikametlerinin
devam etmesinin kamu düzeni veya kamu güvenliği için ciddi bir tehlike
teşkil etmesi halinde sınırdışı edilebilirler.
8.2. İkamet Yasağı Konulması
Yabancılar Polis Kanunu’nun 60. maddesine göre, bir yabancının Avusturya’da ikametinin, belirli olgulara istinaden kamu
düzeni ve kamu güvenliğini tehlikeye düşüreceği veya Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesi’nin 8.maddesi 2. fıkrasında belirtilen diğer kamu
çıkarlarına aykırı olacağı sanısının haklı görülmesi halinde söz konusu
yabancı için ikamet yasağı konulabilmektedir.
Madde hükmünde belirli olgular kavramıyla ilgili olarak; yabancının
· kesinleşmiş bir ulusal mahkeme kararıyla 3 aydan fazla bir hapis cezasına mahkum edilmiş olması,
· Trafik
Nizamnamesinin 20. maddesi 2.fıkrasının, Ehliyet Kanunu’nun 26. maddesi
3.fıkrasının, Küçük Sanatlar Nizamnamesinin (Gewerbeordnung)
366.maddesi 1.fıkrasının ihlali nedeniyle bir kereden fazla veya
Yabancılar Polis Kanunu’nun, Yerleşme
ve İkamet Kanunu’nun, Sınır Kontrol Kanunu’nun, İkamet Bildirim
Kanunu’nun ve Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanun’un ciddi şekilde
ihlali nedeniyle bir kereden fazla kesinleşmiş ceza almış olması,
· ülke
içersinde mali suç işlemiş olması veya döviz mevzuatı hükümlerine
aykırı hareket etmiş olması nedeniyle kesinleşmiş ceza almış olması,
· Hayat kadınları ile ilgili düzenlemeleri ciddi şekilde ihlal etmesi nedeniyle kesinleşmiş ceza almış olması,
· insan kaçakçılığı yapmış veya böyle bir suça iştirak etmiş olması,
· ülkeye girebilmek ve ikamet izni alabilmek için şahsı, şahsi ilişkileri, ikametinin amacı ve süresi hakkında resmi makamlara karşı yalan beyanda bulunmuş olması,
· geçimini sağlamak için maddi kaynağa sahip olduğunu kanıtlayamaması,
· Yabancıların İstihdamı Hakkında Kanuna göre çalışmasına izin verilmeyen bir işe girmiş olması,
· Avrupa
İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 8. maddesi anlamında eşiyle müşterek bir
aile yaşamı sürdürmemesine rağmen Avusturya İş Piyasası’na girebilmek
amacıyla ikamet izni alabilmek veya ikamet iznini devam ettirebilmek ya
da Avusturya vatandaşlığı alabilmek için evlenmiş olması,
· belirli
olgulara istinaden bir suç örgütünün veya bir terörist örgütün üyesi
olduğu veya daha önce böyle bir örgüte üye olduğu sanısını haklı
çıkarması,
· belirli
olgulara istinaden, davranışıyla özellikle şiddet olaylarına alenen
katıldığı, alenen şiddet çağrısında bulunduğu veya kışkırtıcı talep ve
tahrikleriyle ulusal güvenliği tehlikeye düşürdüğü sanısını haklı
çıkarması,
· alenen
bir toplantıda veya yazılı materyal dağıtmak suretiyle barışa karşı bir
suçu, bir savaş suçunu, insanlığa karşı bir suçu veya aynı ağırlıktaki
terörist eylemleri tasvip etmesi veya bunların propagandasını yapması
halleri olarak tadat edilmiştir.
Anılan Kanunun 63. maddesine göre ikamet yasağı
· kamu düzeni ve güvenliğinin tehdit edilmesi,
· insan kaçakçılığı yapılmış veya böyle bir suça iştirak edilmiş olması,
· bir suç örgütünün veya bir terörist örgütün üyesi olunması,
· şiddet
olaylarına alenen katılınması, alenen şiddet çağrısında bulunulması
veya kışkırtıcı talep ve tahriklerle ulusal güvenliğin tehlikeye
düşürülmesi,
· alenen
bir toplantıda veya yazılı materyal dağıtmak suretiyle barışa karşı bir
suçun, bir savaş suçunun, insanlığa karşı bir suçun veya aynı
ağırlıktaki terörist eylemlerin tasvip edilmesi veya bunların
propagandasının yapılması
halleri için süresiz; diğer haller için azami 10 yıllık bir süre için konulmaktadır.
Vize ve ikamet izinleri hakkında daha ayrıntılı bilgi yetkili yabancılar dairesinden alınabilir.
Konuya
ilişkin soruları ve sorunları bulunanların her zaman Müşavirliğimize
başvurabileceklerine işaretle durum vatandaşlarımızın bilgilerine
sunulur.
T.C. VİYANA BÜYÜKELÇİLİĞİ
ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK MÜŞAVİRLİĞİ
Hietzinger Hauptstr. 29
1130 Wien
Tel: (043) 1 877 71 81
Faks: (043) 1 877 71 79
E-mail: viyana@csgb.gov.tr